Som överskriften säger kommer det här handla om FJÄLL och hur AWESOME DET ÄR I FJÄLLEN!

Det är verkligen sjukt nice i fjällen. Har du inte varit i fjällen nångång, åk till första bästa fjäll, ta med gofika och gå gå gå!

Så, i fem dagar spenderade jag tid med goa vänner, barn och hundar i Ammarnäs (Varg var med, Amira fick skämmas bort hos hundvakt i Umeå eftersom hon inte tycker om varken barn eller andra hundar och dessutom blir stressad av stökiga miljöer). Vi bodde på ett vandrarhem vi bokat tillsammans, som vi utgick ifrån. På dagarna var det utflykter och vandring, på kvällen mat, spel, bastu och skitsnack! Här kommer lite foton och utdrag från resan:

Första vandringen var uppför ett fjäll och sen nerför ett fjäll. "Båda hållen" som en vän beskrev det. Det började med stillsamt regn, men sedan hade vi tur med vädret. Vi skulle gå efter en led, men hittade den inte, så vi fick improvisera. Tät björkskog i branta sluttningar och sedan kalfjäll med majestätisk utsikt! Otroligt roligt! Varg följde med som om han inte hade gjort annat, och det var grymt spännande att se hur han följde med oss, hur han tog sig fram i den tuffa terrängen. Mindre roligt var hans myggjagande i varje paus, men jag antar att man måste roa sig med något när man är rastlös tonåring XD

Det mest minnesvärda tror jag renarna var. Vi kom upp mitt ibland en stor hjord med renar som betade på fjälltoppen. Plötsligt var de överallt och vi stod länge och såg på dem. Varg var väldigt fascinerad, så pass att han gärna ville komma lite närmare för att se efter vad det var för djur.

Efter någon timmes promenad var vi tillbaka, blöta efter att gått i regnfuktig björkskog men nöjda över dagens äventyr! Varg slocknade direkt när vi kom in och sov gott en bra stund.

Under andra dagens vandringar stannade jag och Varg hemma från den längre turen som de flesta begav sig iväg på. Jag ville låta Varg få en vilodag innan vi tog oss an en till långtur. Istället bestämde några av oss för att ta med hundar och barn till en vacker älv i närheten. En lättsam tur med lite fika utomhus, och, kanske möjligtvis, lite fisk! Vi var två stycken som hade skämtat om att vi skulle fiska med spjut, men då vi läste oss till att det var olagligt (pha) i Sverige, lyckades vi på något vis spåra ut i våra planer och landa i att fiska med händerna... Vem kan dra sig ur ett sånt äventyr egentligen? Vi hittade en mer stillsam del av älven där vi kunde vada ut och kanske se oss en fisk som skulle fångas med händerna. Macho nå så djävulskt! Spoiler: vi fick ingen fisk. Men vi såg tre. Eller kanske bara två...

Vi fick som sagt var ingen fisk, men hittade ett fiskedrag någon tappat någon gång, som fick följa med. Så något fann vi i alla fall! Kalla fötter och många skratt fick vi med oss från den dagen!

Tredje dagens tur tog oss uppför ett nytt fjäll med betydligt mer skog den här gången. En brant och lång vandring till en utkiksplats som mer än väl var värd all möda! Vi var många som vandrade och Varg hade fullt shå att hinna springa mellan den som gick först fram i ledet och den som gick längs bak. Vi andra gick ungefär åtta kilometer, Varg gick nog betydligt mer än så! Han hade dock oerhört roligt och trivdes verkligen att få umgås, vandra, dricka i bäckar, jaga mygg och få godis.

Utöver vandringar har vi bastat, snackat massa skit, skrattat så tårarna rinner, ätit god mat, och godis (så mycket godis). Jag har busat med hundar och myst med hundar, busat och myst med barn. Det är obeskrivligt värdefullt att ha vänner som kan knö ihop sig i ett hus under så många dagar utan att vi skaver på varandra det minsta. Humöret har varit på topp, vi har umgåts, vilat och äventyrat tillsammans och var för sig. Varg har promenerat med sin kompis Ajani, myst med sina favoritbarn och fått sova i sängen. Nu har han sett ren, gått långt, badat en hel massa och spenderat tid med sina absoluta favoritmänniskor i hela världen!

Jag hoppas vi gör om det igen snart ^^