En helt otrolig vecka är avklarad. Nu sitter jag hemma, ser på alla fantastiska foton och känner mig både peppad och efter-rese-trött på samma gång! I vanlig ordning är det svårt att försöka förklara i ord hur episkt det var. Men jag ska försöka och sen får du njuta av en hög med foton av alla helt fantastiska äventyr! 
 
För det första är det en upplevelse att bila sig upp till Abisko (och lite till). Verkligen. Varje minut var något att minnas med gott sällskap i bilen och det fantastiska Norrland som drog förbi utanför bilfönstret. Men jag kommer alltid minnas vägkrogen i Överkalix (ska ni någonsin åka förbi där, stanna och ät! Det är en upplevelse som inte går att hitta någon annanstans). I något som är en kombinerad vägkrog/kiosk/hantverksbutik/kaffé/museum blev vi serverad den mest fantastiska maten jag någonsin ätit på en vägkrog! Dessutom för ett väldigt bra pris. 
 
När vi passerad Kiruna och började se fjäll gick det knappt att hålla bilen på vägen. Det ena otroliga utsikten efter den andra byttes av och slutligen, efter tio timmar på vägarna var vi sedan framme i Björkliden. 
 
 
Det var overkligt vackert vart man än såg! Stugan var mysig och sällskapet var fantastiskt. Under tre kommande dagar spenderade vi dagarna med långa otroliga vandringar och umgänge, kvällarna bestod av spel och skratt och mer umgänge. Vi har bastat och ätit och spelat och vandrat. Jag ångrar inte en sekund. Varken rädslan uppför linbanan eller vandringen genom myren i ösregn. Allt var bara så episkt och jag hoppas och ber att vi får uppleva det igen nästa år! 
 
Vägen hem bjöd på ett åskoväder utan dess like, med mäktiga blixtar som bländade oss i bilen, följt av ett regnoväder som dränkte bilarna och vägen i vatten. Igår kväll kom vi hem, jag gick igenom kameran och sorterade alla bilder. Inte ens bilderna kan göra resan helt rättvisa men här kommer i alla fall några inblickar i resan!
Dag 1, en liten mindre vandring ner till sjön
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dag 2, vandring till Rallarkyrkogården och sen upp till en kratersjö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Framme vid kratersjön! 
 
Fikapaus i lä för vinden
På väg ner tillbaka till Bjrökliden. Berget där framme är Njulla. 
 
 
 
 Tredje dagen, då var det dags för dödsmördar-linbanan. Uppför Njulla, och sen vandring över berget och ner tillbaka till Björkliden. Varmt och fantastiskt! 
 
 
Det var ren och skär tjurskallighet som fick mig att sätta mig på linbanan och åka upp utan att blunda en enda gång. Jag är förbannat stolt över mig själv! 
Eftersom jag inte vågade se mig om tog jag kort på utsikten bakåt istället XD 
 
Pulsen var högre än vad som är nyttigt när vi väl kom upp men det var värt det! 
 
Uppe på toppen! Efter en brant vandring i stekande sol bland knott och mygg tog vi oss upp och Britta visar här hur vi kände oss! 
 
 
Såhär cool var jag och Per under hela resan. Jo just det. 
 
På väg ner på andra sidan. Där nere ligger Björkliden. Ser väl inte så långt ut va? :P
 
En svalkande paus vid en jokk. Fantastiskt skönt! 
 
En del tog tillfället i akt att doppa sig också
 
Vi hade ynnesten att få stå och se på en kungsörn som gled runt ovanför oss på vinder och skrek.
 
 
 
 
 
 
Fjärde dagen, det Stora Äventyret. Vandringen in i självaste Mordor för att komma fram till Trollsjön. Uppför berg, genom myr, i ösregn, över forsande jokkar, såg en padda och fågelungar och hörde ett jordskred, hade dyngsura fötter hela vägen och  var helt klart den bästa vandringen! 
 
 Välkommen till Mordor! 
 
 
 
 
 
Framme vid Trollsjön efter en riktig prövning! 
 
 
 
 
När dimman lättade började vi allteftersom de hur höga bergen som omgav oss faktiskt var! 
 
 
Där på andra sidan, över jokken och längs sluttningen vandrade vi på väg till sjön. Det var myrmark där. Det var regnigt. Men vi klarade det! 
 
 
 
 
Och med det tackar jag alla som var med på resan, i bilen och i stugan och på vandringarna. Tack för spel och diskussioner och skratt och upplevelser! 
 
Men mest av allt, tack till Elin som gjorde det möjligt. Så. Jävla. Bra! 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Faster

30 Jul 2014 09:26

Tack för att du delar med dig av er fantastiska resa.
Kramar
Faster

Kommentera

Publiceras ej